Kunstprojecten & educatie
Door middel van het samen creëren van een kunstwerk, kun je mensen nader met elkaar in contact brengen. Beeldend kunstenaar Jolanda Hartog bedenkt kunstprojecten of kunstwerken waarbij mensen (buurtbewoners, werknemers, scholieren) een persoonlijke creatieve bijdrage leveren en op die manier meehelpen met het tot stand komen van een prachtig kunstwerk. Verder ontwikkelt zij educatief materiaal afgestemd op wensen en doel van een project.
Voorbeelden van kunstprojecten en educatie
TEKENSCHRIFT in opdracht van het Purmerends museum in het kader van het 75 jarig bestaan
In 2018 heeft Jolanda Hartog samen met Mirjam Bakker het tekenschrift ontwikkelt voor de kinderen van alle basisscholen in Purmerend. Het staat vol foto’s, voorbeelden , leuke kijk- en tekenopdrachten met als onderwerp het Purmerends Jugendstil plateel.
Kinderen leren op een speelse manier over de geschiedenis van Purmerend en over hoe het ambachtelijk plateel gemaakt werd. Ze worden geïnspireerd door de uitnodigende tekenopdrachten om vooral zelf te gaan tekenen, want tekenen is leuk!
COMMUNITY ART project ‘Ik vlag, jij vlagt, wij vlaggen’
Jolanda heeft bij dit samenwerkingsproject tussen Woningbouw- corporatie Intermaris en Cultuurhuis Wherelant samen met buurtbewoners van een wijk in Purmerend een groot gekleurd grindtapijt gemaakt van wel 5 meter lang. Zowel kinderen als volwassen, bejaarden en ook de gehandicapte bewoners uit deze wijk hebben letterlijk ‘een steentje bijgedragen’ aan dit kunstwerk. Het grindtapijt is uiteindelijk gefotografeerd. Van de foto is een vlag gemaakt. Iedere huurder heeft deze bijzondere wijkvlag gekregen. De vlag kan uitgehangen worden bij bijzondere gelegenheden, bijvoorbeeld een buurtfeest. Doel van dit project was de leefbaarheid in de wijk te verbeteren en door middel van kunst bewoners te verbinden.
Expositie BINDINGEN in het Purmerends museum
Een tentoonstelling in het Purmerends Museum: ‘Purmerend 600 jaar stad’. In het museum zijn negen tafels gedekt met verschillende tafelkleden met daarop negen bijpassende sets keramiek, handbeschilderd door plateelschilderes Jolanda Hartog. De ontwerpen voor de tafelkleden en het keramiek zijn bedacht door- en aangeleverd vanuit de bevolking van Purmerend en uitgevoerd door textielvormgeeftster Mariëtte Wolbert. In het ontwerp voor de tafelkleden is een onderwerp uit de geschiedenis van Purmerend belicht. Jolanda Hartog heeft bij ieder kleed een bijpassende set serviesgoed ontworpen en beschilderd, geïnspireerd door- en gebruik makend van de ontwerpen van het betreffende tafelkleed. Het resultaat is een expositie met een serie fraai gedekt tafels, uniek en met een eigen kijk van inwoners van Purmerend op de geschiedenis van hun stad.
LESKIST Slot Purmersteijn in opdracht van het Purmerends museum
In opdracht voor het Purmerends museum heeft Jolanda Hartog een leskist ontwikkeld voor het basisonderwijs met als onderwerp Slot Purmersteijn, het kasteel dat tussen 1410 en 1741 in Purmerend stond. De leskist bestaat uit drie kasteelkisten met lesmateriaal in de vorm van powerpoint presentaties, lesideeën en lesopdrachten en inspirerende voorwerpen, fotomateriaal en spellen die te maken hebben met Slot Purmersteijn en de periode dat het kasteel in Purmerend stond.
Vilt project: ‘OP REIS’ op Basisschool Oostelijke Eilanden (BOE) in Amsterdam
In 2018 heeft Jolanda Hartog samen met beeldend kunstenaar Mirjam Bakker een groot kunstproject met gedaan met als thema ‘OP REIS’. Alle 700 leerlingen hebben een stukje ‘landschap’ gevilt. Alle stukjes samen vormen een groot eiland.
Het ene deel van het kunstwerk hangt in de school, het andere deel in een dependance. Van het kunstwerk zijn ansichtkaarten gedrukt voor alle kinderen en is een groot speelkleed gemaakt van zeil. In het logboek kunnen de klassen hun creatieve reisverhalen delen.
Kunstproject Martin Luther King school voor (V)SO (speciaal onderwijs)
In het kader van de verhuizing van de school was het thema van dit kunstproject: ‘Wat zou je graag mee willen nemen?’, qua herinnering, of qua tastbaar iets. De kinderen hebben dit zelf gefotografeerd.
Van hun foto’s zijn panelen gemaakt voor in de nieuwe school: oud en nieuw komt samen. De jonge kinderen hebben zelf foto’s gemaakt van hun lievelingsspeelgoed en daar interactieve kussentjes van genaaid voor in de speelboom.
GROEI KUNSTWERK op Dalton Kindcentrum het Parelhof
In 2014 begon Jolanda aan het kunstwerk : Het Parelhof, een groeikunstwerk van keramische ‘parels’, met daarop ‘voetjes’ van alle kinderen die hun voetstap in de school hebben gezet, vanaf 2014 tot nu. De kinderen hebben een ontwerp getekend of geschilderd van hun voetafdruk. Deze tekeningen zijn verkleind en ingebrand op geglazuurde klei-parels. Al deze mini kunstwerkjes vormen een parelketting in de patio van de school. Ieder jaar komen er weer pareltjes bij.
Workshop voor kids bij LEF FUTURE CENTER Rijkswaterstaat
In opdracht van Rijkswaterstaat gaf Jolanda creatieve workshops aan de kinderen van de medewerkers van Rijkswaterstaat. De kinderen gingen aan de slag met diverse vraagstukken op het gebied van ‘communicatie problematiek‘ binnen het bedrijf. Hoe zouden kinderen bepaalde problemen oplossen? Zij verbeelden door tekeningen en ruimtelijke collages in ‘doosje’ hun zelfbedachte oplossingen. Alle doosje samen vormden het gebouw van LEF future center, iedere vertelt een ander verhaal. Bijzonder en interessant om te zien met wat voor geniale ideeën de kinderen komen!
KUNST TE GAST, een project in het kader van het thema ‘100 jaar droge voeten’
In 2016 heeft Jolanda Hartog in opdracht van Regionale stichting Wonen Plus in samenwerking met Cultuurhuis Wherelant het project KUNST TE GAST gedaan in het kader van het thema ‘100 jaar droge voeten’ , de watersnood ramp van 1916. Zij gaf hiervoor diverse workshops in zorgcentra in Oosthuizen, Volendam en Marken. Kwetsbare ouderen, samen met hun mantelzorgers en kinderen van de naschoolse opvang werkten samen aan een eindexpositie over deze watersnoodramp.
KINDEREN VAN EUROPA OP REIS, educatief project
Het project KINDEREN VAN EUROPA OP REIS was een groot samenwerkingsproject van Jeugdbuurtwerk van Clup Welzijn, Spurd, Cultuurhuis Wherelant en Bredeschool de Weide, een basisschool gelegen aan de Melkweg in Purmerend. Jolanda ontwikkelde voor de school lesmateriaal, ontmoetingen en creatieve workshops voor alle klassen. De kinderen gingen binnen de lessen geschiedenis, aardrijkskunde en biologie op onderzoek naar het verleden van de nieuwbouwwijk waar de school nu staat. Hoe was het vroeger? Wat is er verandert? Dmv leerzame en creatieve opdrachten en vraagstukken worden de kinderen uitgedaagd om met andere ogen te kijken naar de plek waar ze nu wonen.
Jolanda ontwierp het boekje ‘Verhalen van de Melkweg’, waar de kinderen van de school illustraties hebben gemaakt bij de sprekende verhalen van Cees Bakker. Hij beschrijft op boeiende wijze hoe hij ruim 50 jaar geleden opgroeide als zoon van een veehandelaar aan de Melkweg. Vroeger en nu komen in dit boekje samen.
Project: PURMEREND TIJDENS WOII
Jolanda ontwikkelende in 2015 in opdracht van Clup welzijn in samenwerking met het Purmerends museum een educatief programma voor groep 7/8, aansluitend bij de tentoonstelling PURMEREND TIJDENS WOII.
De kinderen gingen naar aanleiding van de expositie in gesprek met oud Purmerenders die de oorlog zelf hadden meegemaakt.
Onderdeel van dit project was een speurtocht door het centrum van Purmerend, langs plekken die een verhaal vertellen over de oorlog.